Invloed van tv en computer op sociaal emotionele ontwikkeling van een kind

De belangrijkste eigenschap van de mens is het vermogen om relaties vorm te geven en te onderhouden. Relaties zijn absoluut noodzakelijk om ons om te overleven, te leren, te werken, lief te hebben en ons voor te planten.

De capaciteit en de wens om emotionele relaties vorm te geven is gerelateerd aan de organisatie en werking van specifieke onderdelen van de hersenen. Zoals de hersenen onze zintuigen en motoriek sturen – zien, ruiken, proeven, denken, praten en bewegen
– stellen ze ons in staat om lief te hebben – of niet.

De systemen in de hersenen die ons helpen emotionele relaties aan te gaan, ontwikkelen we in de vroegste kinderjaren. Ervaringen tijdens deze vroege kwetsbare levensfase zijn van cruciaal belang voor het vormgeven van intieme en emotionele gezonde relaties.

Een groot aantal kenmerken van een gezond, gelukkig en productief persoon is gerelateerd aan de ontwikkeling van hechting in de vroege kinderjaren: empathie, zorgen, delen, controleren van agressie en het, vermogen tot lief te hebben.

De taal en signalen die via tv en de computer tot kinderen komen, zal onvermijdelijk invloed hebben op de manier waarop kinderen denken. Hersenen hebben een enorme capaciteit om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Alle moderne vormen van communicatie zoals computers en televisie hebben een krachtige potentie.

Maar ze hebben ook een negatieve potentie. Wanneer je en hoe vaak je in je leven bent blootgesteld aan deze dingen bepaalt hoe het voor je werkt. Als een jong kind bijvoorbeeld 30 procent van zijn dagelijkse tijd niet besteed aan niet-menselijke interactie, is de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind beperkter.

Dus, televisie en computerspelletjes moeten op een verstandige manieren worden gebruikt  en op de juiste momenten in het leven. Hoe ouder je bent, hoe waarschijnlijker het is dat je deze inzet als hulpmiddelen in de communicatie. Maar bij jonge kinderen kan het de
sociaal interactieve capaciteiten belemmeren. Het kind dient veel tijd te besteden aan spelen met grote en kleine mensen. Niet alleen om te leren,
maar ook om het te onderhouden. Hersenen werken net zoals spieren‘if you do’nt use it, you lose it’.


Meer info over schermgebruik, kijk op mediagebruik.nl

©2013 Kita Bronda | Kind en ik, alle rechten voorbehouden.

Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschriften, nieuwsbrief of website? Dat kan, zolang je de volgende informatie, met een werkende link naar genoemde website, opneemt: “Door Kita Bronda van Kind en ik. Ga naar www.kindenik.nl voor het aanvragen van het gratis e-boek “Hoe creeer je zelfvertrouwen bij kind?”