Klanten over ons

Als begeleiders van ouders, kind en jongere:

‘ Er is veel veranderd in mijn gezin nadat ik een traject bij Kita heb gedaan. Omdat ik zelf enkele issues uit mijn eigen jeugd heb uitgewerkt, is de relatie tussen mij en mijn dochter verbeterd en liefdevoller geworden. We omhelzen elkaar nu regelmatig terwijl dat eerst niet gebeurde. Ik ben niet meer de hele tijd bezorgd om haar toekomst en heb volledig vertrouwen in haar. Ik ben veel minder snel boos.
In het traject ben ik bewust geworden van zaken uit je eigen jeugd, die belemmerend werken in de manier waarop je zelf opvoedt. Ik ben nu een betere ouder, omdat er minder in de weg staat tussen mij en je kind’.

——————————–

‘Als moeder van twee dochters kies ik ervoor om bewust om te gaan met mijn rol als ouder. Je kinderen zijn niet van jou, maar je doet wel je best om er goed voor te zorgen. Dat zal iedereen met kinderen op zijn eigen manier invullen. Voor mij betekent dit, dat ik ook wil kijken naar wat ik mijn dochters meegeef vanuit mijn eigen gedrag.

Dit traject was vooral een ontmoeting met mezelf. Waar ik me meer bewust van ben geworden is dat ik niet alleen verbonden ben met mijn kinderen, maar dat ik ook verbonden ben met mijn ouders. In het contact met mijn kinderen geef ik dingen door die ik van mijn ouders heb meegekregen. Dat heeft me inzichten opgeleverd die ik tot nu toe niet had. Het stelt me in staat om milder te zijn in mijn rol als ouder, met mildheid naar mijn ouders te kijken en ook belangrijk: milder te zijn naar mezelf toe.

—————————-

‘Mijn dochtertje van zes was al een lange tijd heel erg boos. Ze had driftbuien en kon uit het niets ‘ontploffen’. Ergens had ik het gevoel dat deze boosheid met mij te maken had, maar ik kon er niet de vinger op leggen. Zo kwam ik bij Kita terecht.

Ik voelde me erg veilig bij Kita en was getroffen door haar deskundigheid. Ze liet me ‘een opstelling’ maken van mezelf en mijn ouders. Deze gaf me inzicht in mijn handelen. Daarna ben ik nog een keer naar een ‘opstellingsavond’ met een groep gegaan. Daar heb ik de vraag over de boosheid van mijn dochtertje ingebracht. Uit de opstelling die volgde bleek dat mijn dochtertje graag ‘klein wilde zijn bij mama’. Dat had ze gemist toen ze kleiner was; ik was toen niet altijd beschikbaar voor haar.

De ochtend na deze opstelling klom mijn dochtertje bij me in bed en kroop heel dicht tegen me aan; iets wat ze bijna nooit doet… Ik probeer nu in het dagelijks leven rustmomenten in te bouwen waarin ze even ‘klein mag zijn’. Met resultaat’!

Als trainer van leerkrachten, intern begeleiders en kindertherapeuten:

‘ Kita heeft veel kennis over systemisch werk en de verbinding ermee naar de dagelijkse praktijk. Ze brengt de stof met concrete voorbeelden waardoor het goed gaat leven.’

‘Sinds ik geleerd heb om met een systemische blijk te kijken naar de leerlingen, zie ik veel meer waar ik een positieve invloed op kan uitoefenen. En ik voel dat dat wat doet met de sfeer in de klas.’